JOUSIJOOGA – syksyn trendilaji

Olli Kangas
Kirjoittaja Olli Kangas syyskuu 14, 2018 18:39

JOUSIJOOGA – syksyn trendilaji

Majavapassissa näkymättömien pikkupirujen syötävänä ihminen oivaltaa asioita. Kuten
tämänkin, että joogaahan passissa könnäämisen täytyy olla. Hemmetti! Minähän olenkin
syvällinen pohdiskelija ja tavoittelen henkistä autuuden tilaa!
Joogaa tunnetusti harrastetaan monella tapaa ja eri syistä. Se on kehollista terapiaa ja
rentoutumista ja siinä nähdään maagisuskonnollisia merkityksiä. Intiassa se on tietenkin
tärkeä osa kansanperinnettä. Joillekin jooga on fyysisesti rankkaa vääntämistä, toisille
eettinen elämäntapavalinta, hengellinen kokemusmaailma. Yhteistä kaikille on se, että
joogassa pyritään saavuttamaan hengellinen rauhan tila. Kaikki tuo sopii metsästykseen.
Joogaa joka lähtöön
Modernin joogan muodoiksi tunnistetaan esimerkiksi hathajooga, sivanandajooga,
astangajooga, kundaliinijooga, sahajajooga. Muodikkaammilta kuulostavat nimikkeet
flowjooga, hotjooga ja yinjooga. Puhumattakaan äijäjoogasta, SUP-joogasta tai äitiysjoogasta.
Jousijoogaaja keskittyy olemaan paikallaan ja hiljaa, välittämättä ulkoisista ärsykkeistä kuten
perkeleellisistä pikkupirujen puremista. Tai ryömivistä hirviökärpäsistä. Näin jousijoogaaja
saavuttaa sisäisen rauhan tilan. Aistit toimivat selkeästi ja mieli asettuu seesteiseen jousiflow-
tilaan. Hän kokee yhtenäisyyden ja autuuden tunteen samalla havainnoiden tarkasti
ympäristön liikkeet.
Toimintaa tulee jos tulee…
Visualisaatioharjoituksella hän toistaa satoja kertoja mielessään saaliin saapumisen ampuma-
alueelle, ja suorittaa mielessään harjoituksen toiminnallisen osuuden. Jousijoogan
toiminnallinen taso saavutetaan mikäli saaliseläin saapuu paikalle. Tämä edellyttää kosmisten
voimien suotuisaa myötävaikutusta eikä se todellakaan toteudu joka harjoituskerralla.
Jos kotona joku on sitä mieltä, että vietät passissa liika aikaa, hänelle voi lausua kuuluisan
joogapäällikön ikiviisauden:
“Ei jooga vie aikaa. Se antaa aikaa.” -Ganga White, yogi
Joogalla on joidenkin tutkimusten mukaan ollut positiivisia vaikutuksia esimerkiksi ADHD:n,
selkävaivojen, suolistovaivojen ja masennuksen oireisiin. Bingo, kaikkia löytyy pikkuisen.
Siispä jousijoogaamaan enenevässä määrin suuntaamme! Ehkäpä toiminnallinen osuus
toteutuu jo seuraavassa harjoituksessa….

 

Olli Kangas

Olli Kangas
Kirjoittaja Olli Kangas syyskuu 14, 2018 18:39